Solid Entertainment
Namn företag: Solid Entertainment
Verksamhet: Produktion av rörlig bild
Antal anställda: 4
Omsatte 2017: 454 000
Aktiviteter i Southern Sweden Creatives: Nordisk Panorama 2016, Malmö Arab Film Festival 2016, Cannes Film Festival 2016, 2017, 2018
Erfarenhet av internationalisering: Samproduktion i ett flertal europeiska länder och Ryssland
Solid Entertainment
Solid Entertainment är kanske inte ett typiskt svenskt produktionsbolag. När de släppte Sveriges första vampyrfilm 2006 och den blev årets bäst säljande svenska film utomlands sparkade de in dörrarna för svensk genreproduktion. De följde upp succén med att regissera Rysslands mest sedda tv-serie någonsin – en sci fi-thriller. Magnus Paulsson är producent och medgrundare av Solid Entertainment. Utöver det är han expert på hur man hittar sin egen väg i ett land som älskar tunga draman och deckare.
Har ni alltid vetat att ni ska gå internationellt?
– Ja det har vi. Det var vårt tänk från starten när vi drog igång bolaget 1996. När vi började var det ganska ovanligt – varför göra något utomlands när man hade det så tryggt och fint här? Men det har ju visat sig att det är tack vare att vi jobbat runt om i världen som vi har överlevt så här länge.
Vilka har varit era viktigaste framgångar hittills?
– Vi gjorde en skräckkomedi om vampyrer som heter Frostbiten år 2006. Den blev den bäst säljande svenska produktionen det året och såldes till över 40 länder. Frostbiten är faktiskt den första genrefilmen som fått stöd av Filminstitutet under deras 40-åriga historia. Tack vare att den blev en stor succé i Ryssland fick vi göra en nyinspelning på en Hong Kong-actionfilm i Moskva som heter Newsmakers.
– Efter Newsmakers fick vår regissör Anders Banke, som är den andra grundaren av Solid
Entertainment, ett regijobb för en rysk tv-serie som heter Chernobyl: Exclusion Zone. Den
råkade bli den mest sedda tv-serien någonsin i Ryssland, och nu har Netflix köpt upp den.
Hur lyckades ni komma in på den ryska marknaden?
– För oss kändes det rätt naturligt. Anders har sin formella utbildning på VGIK (Allryska statliga kinematografiska institutet). Det var ingen där som pratade engelska så han fick helt enkelt lära sig ryska. Tack vare det har vi fått väldigt många jobb i Ryssland. Anders är en jäkel på att regissera och kan kommunicera med alla på perfekt Moskvadialekt.
Har ni haft samarbeten i Europa också?
– Absolut. Det har blivit många genreprojekt efter Frostbiten. Den öppnade dörrar till andra genreproduktioner och vi har samproducerat mycket genom åren med framför allt Irland, Tyskland, Belgien och Danmark – många gånger är det mer än två länder som går ihop. Det kallas ”europudding” och det är ofta så man gör i Europa; man har en huvudfinansiär och så får man några hundra tusen här och några hundra tusen där för att komma igång. Tyvärr brukar stora delar av de pengarna vara villkorade, man måste göra olika delar av produktionen i de inblandade länderna och det kan bli väldigt splittrat.
Tror du att ni har fått uppdrag i Sverige för att ni är internationellt erkända?
– Ja, det vet jag att vi har. Tack vare succéserien i Ryssland blev Anders en av två regissörer för nyproduktionen av Hamilton som skulle bli den största tv-produktionen i Sverige i år. Tyvärr skedde en olycka i början av produktionen där huvudrollsinnehavaren blev illa skadad så de har fått skjuta på den till nästa år.
– Sedan har jag nyligen samproducerat dramafilmen Trädgårdsgatan tillsammans med malmöbolaget Primodrom. Den släpptes tidigare i år. Vissa blir förvånade att vi är med och producerar ett mörkt drama, men vi tycker att en bra historia är en bra historia oavsett genre.
Upplever du några fördelar med att komma från Sverige när man jobbar internationellt?
– Utomlands har vi svenskar ett väldigt gott rykte. Vi ses som otroligt ärliga och hårt arbetande, och vi passar tider. Det är egenskaper som folk älskar inom alla branscher så klart, men vi märker det väldigt mycket när vi jobbar med större team. För mig är det en självklarhet att vi är ärliga, vi är ju ett team som jobbar mot ett mål tillsammans, men det är gött ändå att folk uppskattar det.
Lärdomar och tips
Våga titta på oväntade marknader
– Vi undersöker möjligheten att komma in i Arabemiraten och Saudi. Äntligen händer det lite grejer där nere nu. De har öppnat de första biograferna i Saudi sedan 1970-talet och det är helt omöjligt att få tag på biobiljetter dit. De är förköpta flera månader i förväg. Under de närmsta fem åren planerar man att öppna 600 biografer. Saudi har en så ung befolkning, majoriteten är under 40 år, så självklart ser vi potential att tillhandahålla underhållning där.
Praktik är ett bra sätt att hitta ett nätverk
– Prata med någon kollega som har erfarenhet av andra marknader. Jag vurmar väldigt mycket för praktik. Att man får hänga med ett bolag eller en person, se lite hur det fungerar och hjälpa till mot att man får tillgång till nätverket, får lära känna den personens kollegor och visa vad man går för. Det kvittar nästan vad du har för utbildning, känner du inte rätt folk så kommer du ingenstans i den här branschen.
Det kan vara lättare att jobba internationellt
– Ärligt talat har vi känt att det är betydligt lättare att gå utomlands än att jobba med Stockholm. Vi har gjort våra rundor innanför tullarna, träffat flera byråer och visat våra filmer, och trots att vi får bra respons hör vi ingenting efteråt. Byråfolk här nere bekräftar att det är skitsvårt att få samarbeten i Stockholm om man inte bor där själv. Då är det mycket enklare att söka sig till Moskva, London eller Berlin och ingå i ett internationellt team där.